eISSN: 2084-9885
ISSN: 1896-6764
Neuropsychiatria i Neuropsychologia/Neuropsychiatry and Neuropsychology
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
SCImago Journal & Country Rank
3-4/2011
vol. 6
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:

Artykuł oryginalny
Iloraz Empatii i Myślenia Usystematyzowanego u dzieci. Analiza właściwości psychometrycznych polskiej adaptacji Child EQ-SQ Questionnaire

Kamila Jankowiak-Siuda
,
Aleksandra Gulczyńska

Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2011; 6, 3–4: 97–107
Data publikacji online: 2012/02/14
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
W artykule przedstawiono przebieg oraz wyniki analizy właściwości psychometrycznych polskiej adaptacji Ilorazu Empatii i Myślenia Usystematyzowanego (IEiMU; Child EQ-SQ Questionnaire). Iloraz Empatii i Myślenia Usystematyzowanego składa się z dwóch skal. Pierwsza, Iloraz Empatii, bada umiejętność rozpoznawania cudzych emocji i myśli, natomiast druga, Iloraz Myślenia Usystematyzowanego, mierzy tendencje w dążeniu do konstruowania systemów, analizowania zmiennych oraz odkrywania reguł rządzących światem. Iloraz Empatii i Myślenia Usystematyzowanego został zaprojektowany do badania dzieci, ale rozwiązywany jest przez rodziców. Kwestionariusz zawiera 55 pozycji, które opisują zachowania dzieci w różnych sytuacjach. W badaniu wzięło udział 169 rodziców dzieci w wieku 1,11–13,5 roku. W grupie 27 rodziców dwujęzycznych przeprowadzono analizę równoważności językowej, w pozostałej grupie (142 osoby) dokonano pomiaru zmiennych rozstrzygających o trafności teoretycznej adaptowanej skali. Analiza korelacji wyników wersji polskiej i oryginalnej pozwala uznać je za równoważne pod względem językowym. Weryfikacja własności psychometrycznych IEiMU, takich jak rzetelność, zgodność wewnętrzna czy trafność teoretyczna, również wykazały, że podobnie jak wersja angielska, polska wersja językowa charakteryzuje się zadowalającymi parametrami psychometrycznymi. Adaptacja narzędzia Child EQ-SQ Questionnaire z języka angielskiego na język polski jest zarówno pod względem językowym, jak i psychometrycznym podobna do oryginału. Wstępne wyniki wskazują, iż IEiMU stanowi rzetelne narzędzie do badania empatii i myślenia usystematyzowanego u dzieci.

In the present study a psychometric evaluation of the Polish adaptation of the Child EQ-SQ Questionnaire was conducted. The Child EQ-SQ Questionnaire contains two scales: the Empathy Quotient, which examines the ability to recognize someone else’s emotions and thoughts, and the Systemizing Quotient, which evaluates the tendency to construct systems, analyse variables in the system and explore behavioural rules. The Child EQ-SQ Questionnaire was created to investigate children’s traits, but it is filled out by the parents. The questionnaire contains 55 questions, which describe the child’s behaviour in different situations. Participants were 169 parents of children aged 1.11-13.5 years. Linguistic equivalence was analysed based on the questionnaire results of 27 bilingual parents. The rest of participants’ results (N = 142) were used to measure the adapted questionnaire’s theoretical accuracy. Correlation analyses of the Polish and original version of the questionnaire allows the Polish version to be accepted as the translational equal. Psychometric evaluation verification of the Child EQ-SQ Questionnaire’s Polish version also indicates, similarly to the English version, that the Polish adaptation is characterized by satisfactory psychometric parameters. Adaptation from English to Polish of the Child EQ-SQ Questionnaire (Polish: Iloraz Empatii i Myślenia Usystematyzowanego u dzieci – IEiMU) is linguistically and psychometrically similar to the original. Initial results show that IEiMU is a reliable tool for children, measuring empathizing and systemizing.
słowa kluczowe:

empatyzowanie, myślenie usystematyzowane, typy mózgowe, płeć

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.